dinsdag 24 mei 2011

Fieldtrip Signal Iduna Park, stadion voetbalclub Borussia Dortmund 06-05-2011

Het Signal Iduna Park.




Fieldtrip Signal Iduna Park, stadion voetbalclub Borussia Dortmund 06-05-2011.

Voor deze fieldtrip ben ik ben een aantal bekenden een bezoek wezen brengen aan het stadion van Borussia Dortmund. Dit stadion draagt de naam van de sponsor: Signal Iduna Park. In het jaar 2010 ben ik een wedstrijd wezen bezoeken van Borussia Dortmund. Dit bezoek had op mij een enorme indruk gemaakt waardoor ik had besloten een keer terug te willen komen naar het stadion voor een rondleiding. Deze voetbaldag sluit perfect aan als fieldtrip bij mijn specialisatie sportmanagement. De voetbalclub Borussia Dortmund komt uit op het hoogste niveau in Duitsland. Ze hebben dit jaar het kampioenschap behaald en staan al jaren bekend om hun trouwe supporters schare. Het stadion beschikt over een capaciteit van 82.000 toeschouwers.

Een korte omschrijving van de dag:

We vertrokken om 08:00 uur richting Dortmund vanuit mijn woonplaats Boxtel. Onderweg werd er nog veel nagepraat over de wedstrijd die we vorig jaar hadden bezocht. En dan vooral over de unieke sfeer die er in het stadion heerste. De sfeer die in het stadion van Borussia Dortmund was had ik nog niet eerder meegemaakt bij een voetbalwedstrijd. De wedstrijd die ik vorig jaar had bezocht was Borussia Dortmund vs. HSV. Voor, tijdens en na de wedstrijd gingen supporters fantastisch met elkaar om en zorgde zij voor een onvergetelijke sfeer.


Om 11:00 uur stond de rondleiding voor ons op het programma. We kregen tijdens deze rondleiding een ‘gids’ mee die voornamelijk Duits sprak. Dit was geen probleem omdat ik de Duitse taal vrij goed beheers. We kregen een presentatie over de geschiedenis, waaruit bleek hoe groot deze club is. Vervolgens volgde een rondleiding in het indrukwekkend grote stadion. We hebben de kleedkamers bezocht van zowel de thuis als uitploeg, de persruimte, de opslag van goederen, het veld en de skyboxen.

Het interessantste onderdeel vond ik het bezoeken van de Sudtribune. Dat is de tribune achter een van de twee doelen. Hier alleen al staan elke thuiswedstrijd van Borussia Dortmund 26.000! trouwe supporters. Deze tribune wordt ook wel de Gelbe Wand genoemd. Dit omdat (bijna) al deze 26.000 supporters gekleed gaan in de geel/zwarte clubkleuren van Borussia Dortmund. Bij het bezoek aan deze tribune heb ik veel vragen gesteld. Ik was erg benieuwd hoe je een dergelijk groot proces elke twee weken weer moet managen, zoveel mensen op één grote tribune. Ook was ik benieuwd naar de veiligheid van de consumenten. Bovendien mogen ze bij Europese wedstrijd geen staanplaatsen hebben in het stadion. Hoe men dit oploste wilde ik graag weten. De ‘gids’ gaf op alle vragen de gehele dag een prima uitleg.

Na deze rondleiding door het stadion werd de dag beëindigd met een bezoekje aan de Borussia Dortmund fanshop. Hier heb ik natuurlijk een Borussia Dortmund souvenir gekocht in de vorm van een fansjaal. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad deze dag. Omdat ik deze dag inging met de kennis dat ik dit als fieldtrip wilde gaan gebruiken heb ik veel vragen gesteld aan de ‘gids’. Deze man gaf mij prima antwoorden en uitleg waar ik in de toekomst ook echt wat aan zal gaan hebben.

De organisatie en de geschiedenis van het Signal Iduna Park:

Het Signal Iduna Park is een voetbalstadion in
Dortmund, dat plaats biedt aan ongeveer 82.000 toeschouwers. Het stadion bevindt zich 4 kilometer ten zuiden van het centrum van Dortmund. De huidige bespeler van het stadion is Borussia Dortmund. De fans noemen het stadion nog steeds het Westfalenstadion.

Geschiedenis
Het Signal Iduna Park (voorheen Westfalenstadion) is sinds
1974 de thuishaven van de voetbalclub Borussia Dortmund. Daarvoor speelden zij in het Stadion Rote Erde, wat te klein werd door het groeiende aantal toeschouwers van de club in de jaren zestig. Aanvankelijk was er te weinig geld voor een nieuw stadion, maar doordat de stad Dortmund aangewezen werd als een van de speelsteden voor het Wereldkampioenschap van 1974, kwam de financiering wel rond. Het stadion was gereed in 1974 en kreeg de naam Westfalenstadion, vernoemd naar het deel Westfalen in de huidige staat Noordrijn-Westfalen.
Het stadion kreeg 54.000 plaatsen (17.000 zitplaatsen en 37.000 staanplaatsen). Tijdens het (voor
Nederland bijna succesvolle) WK 1974 speelde Oranje 3 wedstrijden in het Westfalenstadion: tegen Zweden (0-0) en Bulgarije (4-1) in de eerste groepsfase, en tegen Brazilië (2-0) in de tweede groepsfase.

Enkele jaren later werden de staanplaatsen op de noodtribune vervangen door zitplaatsen, waardoor er nog maar 42.800 plaatsen overbleven. Het was het begin van meerdere verbouwingen van de bestaande tribunes. Mede door het groeiende toeschouwersaantal van
Borussia Dortmund moesten er meer plaatsen komen. In 1997 was de capaciteit 68.800. De meest recente verbouwing begon in 2002, toen de 4 hoeken van het stadion dicht gebouwd werden. Dit vanwege het naderende Wereldkampioenschap in 2006. Door de dichtgebouwde hoeken zijn er nu 82.678 plaatsen beschikbaar in het stadion. Dit maakt het Westfalenstadion het grootste stadion van Duitsland en een van de grootste stadions van Europa. Verder is de zuidtribune van het stadion uniek: met ongeveer 26.000 staanplaatsen is het de grootste staantribune van Europa. Maar omdat de FIFA voor het WK 2006 geen staanplaatsen wilde, waren die voor het WK niet beschikbaar en werd de tribune toen (tijdelijk) een zittribune.

Op 1 december 2005 werd het Westfalenstadion omgedoopt tot Signal Iduna Park. De verzekeringsmaatschappij Signal Iduna mocht tot 2011 haar naam aan het stadion verlenen in ruil voor financiële steun aan het met schulden kampende Borussia Dortmund. Afhankelijk van de prestaties van de club kan de sponsorbijdrage oplopen tot in totaal 20 miljoen euro. Onder aan traditie gehechte fans was de overeenkomst omstreden. Tijdens het WK 2006 wordt het stadion door de FIFA aangeduid als FIFA WM-Stadion Dortmund, in lijn met de neutrale aanduiding van andere WK-stadions die hun naamrecht aan een sponsor verkochten.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Signal_Iduna_Park

De belangrijkste leerpunten van deze fieldtrip en de bijdrage aan mijn werkveldoriëntatie zijn duidelijk.

- Het werken als een stadionmanager bij een Betaald Voetbal Organisatie lijk mij ontzettend interessant.
- Als stadionmanager heb je met vele verschillende partijen te maken
- Als stadionmanager moet je over veel verschillende competenties beschikken (zoals groepsgericht leiding geven, mondelinge communicatie, stressbestendigheid, kwaliteitsgerichtheid, plannen en organiseren, innovativiteit, creativiteit, marktgerichtheid, visie, probleemanalyse)
- Vrijwilligers zijn in de sport/voetbalwereld van groot belang
- Sponsoren hebben veel macht binnen een professionele sportorganisatie
- Een voetbalstadion heeft tegenwoordig meerdere functies (muziekconcerten)
- De veiligheid van de consumenten is ontzettend belangrijk tijdens een evenement en staat altijd voorop
- Het is belangrijk om te luisteren naar de consumenten en open te staan voor nieuwe inzichten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten