dinsdag 24 mei 2011

Studiereis Londen, 9 mei - 13 mei 2011



Studiereis Londen, 9 mei – 13 mei 2011

Voor mijn internationale oriëntatie ben ik op studiereis geweest naar Londen. Tijdens deze studiereis hebben wij verschillende activiteiten ondernomen die bedragen aan mijn ontwikkeling in het internationale werkveld. We hebben telkens bedrijven bezocht en activiteiten ondernomen die gerelateerd zijn aan mijn specialisatie, namelijk sportmanagement. Voor mij was de bestemming perfect. In het 3e jaar zou ik namelijk graag stage gaan lopen in Engeland. Alleen daarom heb ik al ontzettend veel kennis vergaard tijdens deze studiereis. Roeland Bottema was deze studiereis onze begeleider.

Maandag 9 mei
Op maandag vertrokken we om 06:30 uur vanuit Breda richting Londen. Via de trein en metro kwamen we aan in ons hostel, de generator (
http://www.generatorhostels.com/). Vanuit hier vertrokken we naar het centrum van Londen voor onze eerste activiteit. Deze activiteit was een fietstocht door Londen, verzorgd door Fat Tire Bike Tours (http://fattirebiketours.com/london). We fietsten met de gehele groep door parken in Londen en de gids nam ons mee naar enkele historische gebouwen. Niet alleen de fietstocht was interessant om zo een goede indruk te krijgen van Londen, maar ook de informatie van de gids kwam goed op mij over. Dit kwam mede doordat hij een manier van vertellen had die aansloeg bij ons als doelgroep. Het bedrijf van Fat Tire Bike Tours bestaat in meerdere grote steden op de wereld zoals Berlijn, Parijs en Barcelona. Het bedrijf is groeiende en steeds meer toeristen maken gebruik van deze unieke beleving.



Dinsdag 10 mei
Het eerste bezoek deze dag brachten wij aan Wimbledon - The All England Lawn Tennis and Croquet Club (http://www.wimbledon.com/). Hier kregen wij eerst een rondleiding over het totale terrein. De vrouw die de rondleiding verzorgde was zelf enorm enthousiast en dit werkte aanstekelijk op mij. Ik heb veel vragen gesteld en heb veel gezien. De informatie die ik kreeg was veelal nieuw en interessant voor me. Na deze rondleiding over het terrein volgde een presentatie van een marketing medewerker van Wimbledon. De man die deze presentatie gaf zorgde voor interactie met ons als groep. Het werd een zeer interessante presentatie waarin mij duidelijk werd dat je al bedrijf altijd moet blijven vernieuwen en dat de marketing naar je consumenten toe ontzettend belangrijk is.

In de middag ben ik met twee medestudenten bij de Londense voetbalclub Millwall FC geweest (
http://www.millwallfc.co.uk/page/Welcome). Dit deden we in opdracht van Vincent van Baal. Vincent is een 4e jaars student van de NHTV die bij voetbalclub Wolverhampton Wanderers (http://www.wolves.co.uk/page/Welcome) zijn afstudeerstage doet. Hij doet hier onderzoek naar de invloed van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Engelse Betaal Voetbal Organisaties. Heeft het uitvoeren van MVO van een BVO invloed op het gedrag van supporters? Om te kijken hoe dat gaat bij andere clubs gingen wij in vier groepen langs verschillende clubs. Twee medestudenten en ik gingen langs Millwall FC. Deze club staat bekend om zijn roemruchte supporters. Bij het stadion aangekomen hebben wij meerdere medewerkers en supporters gesproken die voor ons een enquête hebben ingevuld en hun mening gaven over het MVO van Millwall FC. Deze bevindingen hebben wij twee dagen later een Vincent gepresenteerd. Ik vond het ontzettend interessant om te doen. Het lijkt me dan wel wat om in het 4e jaar ook een onderzoek te gaan doen bij een BVO in Engeland.

In de avond zouden wij naar de Dograces gaan. Helaas waren er deze avond geen races en werd deze activiteit afgelast.




Woensdag 11 mei
Lord’s Cricket Ground (
http://www.lords.org/latest-news/top-stories/
) was de eerste bestemming deze dag. Het spelletje cricket is in Nederland totaal niet bekend. Toch is het over de gehele wereld een van de meest beoefende sporten. In landen als Sri Lanka, India, Pakistan, Engeland, Australia en Zuid-Afrika is het ontzettend populair. Het stadion wat in Londen ligt beschikt over een capaciteit van maar liefst 28.000 toeschouwers. Om te beginnen kregen we een presentatie van de vrouw die verantwoordelijk was voor de sales binnen Lord’s. Zij gaf ons zeer interessante voorbeelden van een aantal marketingcampagnes die zij had uitgevoerd voor Lord’s. Ze gaf aan hoe een marketingcampagne wordt opgezet. Wat zijn de kosten? Hoeveel medewerkers zijn er nodig? Hoeveel tijd gaat er in een campagne zitten? En wat zijn de resultaten? Vooraf had ik niet verwacht dat deze presentatie zo interessant zou zijn, maar ik ben er veel van opgestoken en ben er enthousiast van geworden. Na deze presentatie volgde een rondleiding in en rondom het cricket stadion. Wat opviel is dat men enerzijds erg authentiek wil blijven en anderzijds wel constant bezig is met vernieuwingen. Dit maakte de rondleiding erg interessant. Bovendien zou ik als Nederlander niet snel een cricketstadion bezoeken, het was iets totaal nieuws voor me.

In de middag vetrokken we naar de andere kant van Londen voor de Olympic View. In het deel van Londen waar het merendeel van de Olympische Spelen in 2012 zal plaatsvinden is er een mogelijkheid om al deze stadions te bezichtigen. De organisatie van de Olympische Spelen 2012 heeft in dit deel van Londen de bovenste verdieping van een hoog appartementencomplex bemachtigd. Op deze verdieping geeft men presentaties over de Olympische Spelen. Er werd verteld over de verschillende accommodaties en de bouw hiervan. Omdat we op een grote hoogte zaten hadden we uitzicht over al deze accommodaties, dit maakte de presentatie extra aantrekkelijk. Waar ik vooral in geïnteresseerd was, was de bestemming van de verschillende accommodaties na de Olympische Spelen. Hier heb ik veel vragen over gesteld en duidelijke antwoorden op gehad.

Donderdag 12 mei
Dit was de dag dat we een bezoek zouden brengen aan het stadion van de voetbalclub Arsenal FC (
http://www.arsenal.com/home). Voor mij als voetbalsupporter een hoogtepunt deze studiereis. Arsenal behoort tot de grootste clubs uit het Engelse voetbal en kent veel Nederlandse iconen als Overmars, Bergkamp en van Persie. Het stadion is genaamd het Emirates Stadium en heeft een capaciteit van 60.000 toeschouwers. De rondleiding en tevens presentatie hierbij werd gegeven door de stadionmanager. Deze man was al 35 jaar actief als medewerker bij Arsenal. Hij bekleedt een hoge functie en kon ons daarom overal mee naar toenemen in het stadion. Zijn jarenlange ervaring als medewerker zorgde ervoor dat hij ontzettend veel te vertellen had en op al mijn vragen een prima antwoord wist te geven. Hij bracht ons langs het home van de stewards, de kleedkamers, de douches, het veld, de dug-out, de eetzaal, de skyboxen, de welkoms hal, de baren, de toiletten, de tribunes, de persruimtes, de ruimte voor de beveiliging en de viplounges. Deze middag heb ik ontzettend veel opgestoken van alles wat ik gezien heb maar ook zeker van wat ik gehoord heb van deze stadionmanager. Hoe groter het stadion, hoe groter ook de taken van een stadionmanager. Deze man doet nu bijvoorbeeld zijn job als stadion manager met behulp van drie collega’s. Terwijl hij in het oude stadion (Highbury, capaciteit 38.500 toeschouwers) dit nog alleen aan kon. Ook werd duidelijk dat het Emirates Stadium voor meerdere evenementen beschikbaar was, zoals muziekconcerten. Verder viel mij op dat de prijzen van seizoenkaarten, zeker vergeleken met Nederland, enorm hoog waren. De goedkoopste seizoenkaart lag rond de 1300 Euro. Bij een VIP arrangement hij de stadionmanager het over bedragen van 50.00 Euro!

Na de rondleiding zijn we naar de plaats gelopen waar het oude stadion van Arsenal FC gevestigd was. Uit de muren van dit oude stadion heeft men een appartementencomplex gebouwd. Dit was erg bijzonder en mooi om te zien. Zo zie je dat je een oude sportaccommodatie die niet meer voor sport wordt gebruikt toch een bepaalde bestemming kan geven. (
http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=15600).

Vervolgens zijn we terug gegaan naar het Hostel. Hier kwam Vincent van Baal een presentatie geven over zijn werk voor Wolverhampton Wanderers en over de ontwikkeling die je doormaakt als je gaat stage lopen in het buitenland. Deze presentatie was voor mij extra interessant omdat ik van plan ben in het buitenland stage te gaan lopen. Na de presentatie van Vincent vertelden wij hem over de bevindingen die wij hadden gedaan bij de verschillende Betaald Voetbal Organisaties in Londen. Het was goed om te horen wat andere groepen voor informatie hadden verzameld bij andere clubs. Vincent gaf aan onze informatie nuttig te vinden en dit mee zou nemen in zijn onderzoek over MVO bij BVO’s in Engeland.
Als afsluiting zijn we gezamenlijk als groep gaan eten bij een restaurant in de buurt.




Vrijdag 13 mei
Om 15:00 uur zouden we terug keren met de trein richting Nederland. Tot die tijd had iedereen zelf de keuze hoe hij of zij zijn ochtend in zou vullen. Een aantal medestudenten en ik besloten het centrum van Londen in te gaan om op zoek te gaan naar souvenirs en nog wat van de stad te zien. (Zoals Picadilly Circus, The Eye of London, The Londen Bridge en The Big Ben).


Voor mij was de studiereis een groot succes. Ik heb natuurlijk veel plezier gehad maar ook veel geleerd over mijn werkveld en hoe het er buiten Nederland op het gebied van sportevenementen aan toe gaat.
Mijn belangrijkste bevindingen:

- Londen heeft veel te bieden op sportgebied
- Sport is overal in de wereld belangrijk
- Het beroep van stadionmanager lijkt me interessant
- Hoe groter de accommodatie, hoe meer werk
- Veiligheid voor de consumenten staat bij veel evenementen hoog in het vaandel
- Het zorgen voor een goede bestemming van een accommodatie na een evenement is niet eenvoudig maar wel van groot belang
- Een groot sportevenement heeft niet alleen positieve gevolgen voor een stad
- Een sterke marketingcampagne/concept is belangrijk voor een bedrijf
- Je moet constant je zelf als bedrijf willen verbeteren en de concurrentie willen aftroeven, anders red je het niet in de wereld van Sportevenementen want de concurrentie is groot
- Je moet zorgen voor een totale beleving bij consumenten, men verwacht wat als men een evenement bezoekt
- Je moet als bedrijf duidelijke waarden hebben waaraan consumenten je kunnen herkennen

Tommie van Alphen, 2VTM07

Geen opmerkingen:

Een reactie posten