dinsdag 8 juni 2010

Fieldtrip De Melkweg 07-04-2010

Fieldtrip De Melkweg 07-04-2010.

Ik heb deze fieldtrip gekozen omdat ik in blok c ben gaan twijfelen over mijn keuze voor de richting die ik op wil. Sport is en blijft mijn ding maar het blok sportmanagement is mijn enigszins tegengevallen. Blok a heeft mij juist positief verrast. Eventmanagement lijkt me een boeiende richting met veel mogelijkheden. Ik wilde verder kijken dan sport, vandaar mijn keuze voor De Melkweg.

Een korte omschrijving van de dag:

We vertrokken in de middag rond 14:00 uur richting Amsterdam. We zouden De Melkweg gaan bezoeken, één van de bekendste poppodia van Nederland en daarbuiten. Het bijzondere aan de Melkweg is de programmering. Vijf kunstdisciplines worden onder één dak verenigd: muziek, dans/theater, film, fotografie en mediakunst, waarvoor in vijf zalen en enkele kleine ruimtes concerten, dance-events, theater- en dansvoorstellingen, filmvoorstellingen, mediakunstpresentaties en foto-exposities worden georganiseerd.

Aangekomen bij De Melkweg kregen we wat te drinken en konden we ons voorbereiden op de presentatie. Deze interessante presentatie over het reilen en zeilen rondom De Melkweg en het organiseren van evenementen in het algemeen, werd vervolgd met wat opdrachten die je in viertallen moest uitvoeren. Deze opdrachten waren het maken van een personeelsplanning, besluiten nemen als manager van De Melkweg en een stelling hoe om te gaan met je artiesten.

Na deze opdrachten was er tijd voor vragen en een rondleiding, de manager van De Melkweg gaf ons veel kans om vragen te stellen en gaf interessante en goede antwoorden waar ik persoonlijk veel van op heb gestoken.

Na het eten volgde de prijsuitreiking van de gemaakte opdrachten, en werd de organisatie bedankt. In de avond mochten we nog een voorstelling bijwonen. Deze dansvoorstelling heeft mij op een positieve manier verrast. Het was een lange dag maar wel een zeer geslaagde. Ik heb veel vragen gesteld en mijn wereld over de poppodia in Nederland is absoluut verbreed.

De organisatie van De Melkweg:

De Melkweg is een non-profit organisatie, die al sinds 1970 bestaat. In dat jaar vond een Nederlandse theatergroep een verlaten melkfabriek in het centrum van Amsterdam. Met hard werken, idealen en 25.000 gulden toverde de groep de fabriek om tot een ontmoetingscentrum, in eerste instantie alleen voor de zomer. In de jaren zeventig groeide de Melkweg uit tot een begrip en ontwikkelde zich daarbij steeds meer inhoudelijk, ruimte biedend aan experimenten op het gebied van muziek, theater, dans en film. Op de benedenverdieping van het gebouw bevinden zich nu The Max (capaciteit 1.500) en de Oude Zaal (capaciteit 700) die vooral voor concerten en evenementen gebruikt worden. Verder zijn aan de Marnixstraat, aan de achterkant van het gebouw, de Fotogalerie en het Café-Restaurant gelegen. Op de tussenverdieping bevindt zich een multifunctionele mediaroom. Op de bovenverdieping bevinden zich de Cinema (90 stoelen), de Theaterzaal (112 stoelen) en de Tearoom. De organisatie bestaat uit een algemeen directeur, een zakelijk directeur, een negental programmeurs en een tiental afdelingen. Minder dan 10 procent van de begroting bestaat uit (gemeentelijke) subsidies.



MISSIE EN VISIE

De Melkweg is een organisatie die al erg lang bestaat. De 2 kernwaarden die men heeft lijken recht tegenover elkaar te staan:
- identiteit bewaren.
- Vernieuwen.
De Melkweg heeft dus een rijke en lange geschiedenis. Hier word men graag mee geassocieerd en is trots op deze geschiedenis. Bands en artiesten uit het verleden komen vaak terug en ook het oudere publiek is geregeld te vinden in De Melkweg.
Toch ziet De Melkweg ook in dat men moet blijven groeien en vernieuwen omdat de concurrentie steeds groter word. Daardoor is De Melkweg zich aan het uitbreiden op het gebied van capaciteit en voorstellingen. De Melkweg heeft tegenwoordig veel meer capaciteit dan 20 jaar geleden. Hierdoor kan men ook meer (verschillende) voorstellingen organiseren en op deze wijze meer doelgroepen aanspreken.

In de presentatie kwam namelijk ook de derde kernwaarden aan bod: variatie. Deze waarde sluit natuurlijk precies aan op de 2 eerder genoemde waarden, identiteit bewaren en vernieuwen. Door de verhoging van de capaciteit kan men variëren. Enerzijds voorstellingen waarom De Melkweg al bekend staat zodat men de vaste consumenten behoud en anderzijds nieuwe moderne voorstellingen om nieuwe consumenten te trekken. De nieuwe zaal biedt hier veel mogelijkheid toe.

Voor meer informatie kunt u ook kijken op
www.melkweg.nl

De belangrijkste leerpunten van deze fieldtrip en de bijdrage aan mijn werkveldoriëntatie zijn duidelijk.
- De fieldtrip heeft mij doen twijfelen in mijn keuze voor mijn specialisatie.
- De evenementenbranche biedt oneindig veel mogelijkheden.
- De werktijden zijn erg variërend en je moet het niet erg vinden om andere mensen het naar
hun zin te maken terwijl je zelf aan het werk bent.
- Het is erg hard werken in de evenementenwereld.
- Er zijn veel doorgroeimogelijkheden in de evenementenwereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten