dinsdag 5 januari 2010

Fieltrip NAC Breda 17-03-2010

Fieldtrip NAC Breda 17-03-2010.

Ik heb deze fieldtrip gekozen omdat ik een enorme sportfanaat ben en voetbal daarbij mijn nummer één sport is. Ik ben van plan sportmanagement te gaan doen en daarom was dit voor mij een ideale fieldtrip.

Een korte omschrijving van de dag:

Om 09:00 uur moesten wij ons melden bij het Rat Verlegh Stadion te Breda. Dit is het voetbalstadion van de voetbalclub NAC. Wij werden ontvangen met een kopje koffie en een overzicht met wat basisinformatie over NAC en het verloop van de rest van de dag. Van een oud nhtv studente die nu werkzaam is voor NAC kregen we een presentatie over de basis organisatiestructuur binnen de club en vooral over haar eigen werk.

Hierna volgde een rondleiding binnen het stadion waarmee we op plaatsen kwamen die anders verboden zijn, zoals kleedkamers, spelershome en skyboxen. Hierna volgde de lunch.

Om de dag af te sluiten moest er in groepen van 5 een concept worden ontwikkeld waardoor een onderdeel van de sociaal maatschappelijke organisatie binnen NAC geld zou verdienen. Mijn groep bedacht onder de naam ‘VerlegH je grenzen voor NAC’ een concept dat als beste werd bevonden wat ons de prijs van 5 wedstrijdkaarten opleverden!

De organisatie van NAC:

NAC gaat handelen naar haar eigen achtergrond en de kenmerken die de club het gezicht hebben gegeven dat het nu heeft.
Daarom heeft het bestuur medio 2006 de identiteit van NAC als volgt gedefinieerd in 4 kernwaarden. Deze kernwaarden vormen de basis voor NAC’s beleid in de meest ruime zin van het woord.

TEGENDRAADS
NAC zwemt niet met de stroom mee maar is origineel, creatief en eigenwijs. NAC zoekt de grenzen op, is brutaal, strijdvaardig, opportunistisch en niet bang.

BOURGONDISCH

NAC heeft plezier, houdt van genieten, van lekker eten en drinken en van gezelligheid. NAC is gastvrij, vol passie en kent sterke emoties.

SAAMHORIG
NAC sluit niemand bij voorbaat uit, vormt één geheel, is er voor iedereen. NAC schept een sterke band en geeft die band door van generatie op generatie.

ZELFBEWUST
NAC kent haar eigen achtergrond en geschiedenis, is daar trots op en is authentiek. NAC voelt zich geworteld in de stad Breda, weet zich dé voetbalclub van Zuid-West Nederland en komt daar voor uit.

MISSIE EN VISIE

NAC Breda speelt betaald voetbal op het hoogste niveau in Nederland. NAC is een club van het volk, diepgeworteld in Breda. Ons voetbal is brutaal, dapper, strijdvaardig, opportunistisch, met passie, trots en vol teamgeest. NAC vormt het hart van sociale cohesie tussen alle geledingen binnen de samenleving.

NAC heeft een eigen unieke identiteit, in Nederland veelal bekend als "Het Avondje NAC". Onze identiteit wordt beschreven aan de hand van 4 kernwaarden, te weten Tegendraads, Saamhorig, Zelfbewust en Bourgondisch. Ons denken en handelen wordt elke dag en op ieder moment gevoed door onze kernwaarden.

Deze informatie is terug te vinden op de website van NAC (www.nacbreda.nl) en probeerde men ook over te brengen op ons tijdens de presentatie.

Waar het in deze presentatie ook vooral over ging was het sociaal-maatschappelijke werk dat NAC doet. Men is betrokken bij vele projecten in en rondom de stad Breda. Teamplay@NAC, Bredapas, Young Yellow Army, NAC Street League, en met nog veel meer projecten is NAC bezig.

Dit sociaal maatschappelijke werk wat NAC doet is een enorm pluspunt van de club. De (jongere) supporters komen zo in aanraking met NAC en gaan zich verbinden met de club. Bovendien is ook de gemeente zeer blij met de inbreng van de voetbalclub.

Een minder punt is dat het op mij overkwam alsof de voetbal club en de sociale projecten niet geheel op elkaar aansluiten. Het leek alsof het twee aparte organisaties waren waarin ieder voor zichzelf werkte. Ik denk dat dit mogelijkheden bied om nog verder naar zich toe te groeien.

De grootste mogelijkheden liggen natuurlijk bij de jeugd. NAC laat de jongeren veel sporten en plezier hebben en ook veel voetballen. Hieruit zou NAC talenten kunnen halen en men kan nieuwe supporters werven.

De belangrijkste leerpunten van deze fieldtrip en de bijdrage aan mijn werkveldoriëntatie zijn duidelijk.
– Ik zie in dat een voetbalclub ontzettend groot is en er enorm veel mogelijkheden zijn.
– Een grote sportvereniging heeft ook sociaal-maatschappelijke plichten.
– Er zijn nog veel ideeën en projecten waar de club nog niet op heeft ingespeeld.
– Deze fieldtrip heeft voor mij de keuze nu bijna definitief gemaakt, de positieve verhalen en de vele mogelijkheden die ik door de presentatie zag in de sportwereld hebben mij nog enthousiaster gemaakt over sportmanagement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten